Monday 3 February 2014

Poh Yen belajar daripada kesusahan

KENANGAN Poh Yen (berdiri sembilan dari kanan) bersama suami dan rombongan Avon yang berjaya memperoleh Percutian Insentif ke Switzerland pada tahun 2007.


PEMENANG Anugerah Sales Leadership Avon No. 1 Negara, Kam Poh Yen, 40, tidak pernah menyangka dia mampu untuk mengecapi kemewahan hidup seperti yang dilaluinya sekarang.
Memiliki sebuah rumah banglo, empat kenderaan mewah, suami yang penyayang dan tiga anak perempuan yang comel sudah cukup membuatkan wanita itu dilingkari kebahagiaan yang menjadi idaman kebanyakan wanita.

Namun, siapa sangka di sebalik kejayaan yang diperoleh, Poh Yen pernah menjalani kehidupan dalam keadaan serba kekurangan satu ketika dahulu. Sebagai suri rumah, dia cuma bergantung harap kepada pendapatan kecil suami yang bekerja di sebuah kilang perabot di Perlis.

Dulu hidup susah  
Saat itu suaminya, Teng Yoon Peng, 43, hanya mampu memiliki sebuah motosikal Honda Cub 70 sebagai kenderaan untuk mereka sekeluarga. Apabila mahu ke mana-mana, Poh Yen akan menyumbat raga hadapan motosikal tersebut dengan lampin bayi, botol susu, baju dan sebagainya.

Kalau hujan sudah pasti mereka bertiga akan basah kuyup dan terpaksa mencari tempat berteduh sebelum meneruskan perjalanan.

"Kalau diingat semula peristiwa itu, memang saya boleh mengalirkan air mata. Hidup kami sekeluarga sangat susah. Malah, sewaktu berkahwin saya terpaksa menebalkan muka meminjam gaun pengantin seorang kawan kerana tidak mampu untuk membeli atau menyewa busana perkahwinan," imbau anak kelahiran Kangar, Perlis itu dalam nada sebak yang bersarang di dada.

Tambahnya, dia dan suami juga tidak berpeluang untuk merakam gambar kenangan perkahwinan di studio kerana ia memerlukan kos yang agak tinggi.

Disebabkan itu, wanita cekal tersebut bertekad melakukan sesuatu untuk mengubah taraf kehidupan mereka sekeluarga. Bisnes Avon menjadi pilihan Poh Yen lantaran percaya kualiti produk yang ditawarkan selepas menggunakan barangan tersebut.

Walaupun telah mendaftar sebagai ahli pada tahun 2003, tetapi Poh Yen hanya serius untuk menjadi pengedar empat tahun kemudian. Pada mulanya suami kurang menyokong penglibatan Poh Yen dalam jualan Avon.

Poh Yen bahagia bersama suami dan anak tercinta.


Bagaimanapun, segalanya berubah apabila dia berjaya mencapai sasaran jualan sekali gus berpeluang membawa suaminya menikmati percutian ke Switzerland menerusi dua tiket insentif yang diterima daripada Avon.

Sejak itu, perniagaan Poh Yen terus meningkat dan taraf kehidupan keluarganya juga berubah dengan sekelip mata. Pada tahun 2008, dia tidak teragak-agak untuk menyertai kategori Sales Leadership.
Dari Perlis, Poh Yen terus mengembangkan rangkaian Sales Leadership ke Kedah, Pulau Pinang, Selangor hinggalah ke Johor. Perwatakan sebagai seorang yang pemalu juga dibuang jauh-jauh.

Sebaliknya, wanita itu tampil dengan penuh semangat dan keyakinan dalam diri untuk menguruskan sesi latihan Prospect Appoint Train and Develop (PATD) untuk downlinenya sendiri.

Kini, Poh Yen mempunyai lebih 1,300 downline di mana enam daripadanya bertaraf Senior Executive Sales Leader dan tiga bergelar Executive Sales Leader.

"Saya perlu menyerlahkan sifat dan kualiti sebagai seorang pemimpin yang boleh dicontohi. Hanya dengan cara ini, downline akan lebih bersemangat dan mampu mencapai matlamat untuk berjaya," ungkap Poh Yen sambil tersenyum ke arah suami yang setia berada di sisinya.

Apa yang pasti, tegas Poh Yen, bersama Avon dia berjaya menggapai impian untuk hidup mewah dan bahagia bersama keluarga. Justeru, dia menyeru kepada wanita di luar sana agar tidak melepaskan peluang menyertai dunia perniagaan Avon.

"Hidup ini ibarat kertas putih dan kita yang bertanggungjawab mencoraknya. Berani mencuba, berwawasan, berfikiran positif dan tidak mudah berputus asa merupakan antara kriteria yang perlu ada untuk berjaya," kongsi wanita itu.

Bersama Avon, Poh Yen juga pernah menikmati percutian ke Las Vegas, Amerika Syarikat dan layak menerima insentif Persada Dunia ke New Zealand pada tahun ini. Sementara itu di bawah Program Elaun Kereta Avon, beliau layak memiliki kereta impian.

No comments:

Post a Comment